ARTICLES

Què és Karate do?
Karate Do
Significat, metodologia i finalitat del Karate-do

El mot karate-do està format per tres paraules que literalment signifiquen: camí (DO) de la mà (TE) buida (KARA). La interpretació que se'n fa és que aquest art marcial promou un mode de vida buit de mala intenció i una pràctica marcial sense armes.

El karate-do és un sistema de lluita basat fonamentalment en la percussió, en el qual les extremitats superiors i inferiors esdevenen armes potencials. Amb el karate es prepara el cos i la ment per poder fer front a possibles adversaris o situacions desfavorables.

A través de la pràctica repetitiva i infatigable de les tècniques (Kihon), les formes (Kata), el combat (Kumite) i la concentració i meditació (Mokuso), el karateka va adquirint, amb el pas dels anys, una sèrie d'habilitats que li permetran guanyar confiança en ell mateix i, conseqüentment, assolir un alt nivell d'autoestima, una calma profunda i una pau interior que fomentaran l'amor, la comprensió i la tolerància cap als altres.

Es tracta d'una disciplina educativa que ens convida a l'acció, motor de tot coneixement, fins que els nostres actes siguin el reflex dels nostres pensaments i sentiments.

Lluny del que pot semblar, aquest art marcial s'origina des de les bases més estrictes de la no violència. Això només s'entén si es retrocedeix fins als seus orígens.,estretament relacionats amb el treball espiritual dels monjos budistes de la branca Zen i la cultura xinesa dels camperols d'Okinawa, els quals es defensaven dels senyors feudals japonesos. Així, doncs, l'essència i la finalitat del karate do no és l'atac, sinó l'autodefensa, el pacifisme i el creixement personal.
 

Carles Arias
Entrenador professional
-------------------------------------------------------------------------

Karate i Socialització
Classe KarateKarate-Do per les relacions interpersonals i el procés de socialització

La interiorització dels valors que es transmeten al dojo permet mantenir un comportament respectuós al carrer, entre els amics i amb la família.

El respecte i l'autocontrol són essencials per a la pràctica del Karate-Do. Aquests valors no només es transmeten amb paraules, sinó mitjançant l'exemple i una bona conducta. De fet, un practicant té la responsabilitat de ser un bon exemple pels nouvinguts.

Quan es parla de respecte, es comença per un mateix. És a dir, cal que respectem el nostre cos amb una bona alimentació i evitant la ingestió de drogues com ara l'alcohol i el tabac, entre d'altres. També cal tenir cura del nostre cos davant agressions físiques: no ens interessa fer mal a ningú ni fer-nos-en a nosaltres mateixos.

Més enllà de nosaltres mateixos, cal respectar els altres, la seva integritat física i la seva persona. En tot moment, s'insisteix en la importància de la concentració i l'autocontrol per evitar possibles lesions. Aquest treball pel respecte comença des de l'entrada al dojo, amb la salutació, la qual serveix per mostrar respecte cap al sensei, cap al lloc on anem a entrenar i cap a la resta de companys. El mateix es fa abans de sortir, com a mostra d'agraïment.

Tot i els rituals de salutació, el respecte és una constant al dojo, on no només es reconeix el grau sinó també l'edat dels companys.

En un context així no existeix la rivalitat: s'aprèn a acceptar normes de conducta i a valorar l'esforç. Un bon karateka és aquell que ajuda el company a superar-se i a millorar-se. Així, un mateix també aprèn i millora.

Aquestes pautes de conducta garanteixen el bon funcionament del grup. Tot i així, cada practicant les interioritza i les accepta com a pròpies, fet que també ajudarà a relacionar-se fora del dojo.

Durant el nostre dia a dia ens relacionem amb persones molt diferents, en contextos molt diversos (amics, família, companys de feina, a l'escola, al carrer...). Cal saber, doncs, estar a l'alçada en tot moment, no només per ser educats, sinó per extreure'n el millor de cada un d'ells. Les relacions personals són una font de vivències i coneixements essencials pel creixement personal. Més encara en infants i joves que estan en procés de creació del seu caràcter i personalitat.

El fet d'aprendre de ben joves a ser respectuosos i generosos permet als nens de relacionar-se amb els altres tot evitant conflictes innecessaris. A més, el fet d'aprendre a acceptar normes de conducta també els ajuda a relacionar-se correctament amb la família i a l'escola, sense renunciar a les seves obligacions.

Pels joves les relacions personals cobren gran importància, sobretot entre els amics, i, per tant, saber triar les bones companyies, o com a mínim saber diferenciar el correcte del que no ho és, els pot servir per a orientar-se i prendre "el bon camí". Un entorn constructiu és important i el poden trobar a casa o al dojo amb referents a seguir. Tot i això, el més important és que esdevinguin persones autònomes amb prou criteri i personalitat per saber triar correctament, sols i sense ajut.


Carles Arias
Entrenador profesional
  
 ----------------------------------------------------------------------------------------
Karate és Salut
Vitamines
El Karate-do per a un bon condicionament físic

La pràctica continuada d'aquest esport garanteix un condicionament físic equilibrat que millora la qualitat de vida dels practicants. Alguns d'aquests avantatges s'aprecien en el dia a dia. El fet de tenir una bona educació física permet mantenir el cos preparat per poder dur a terme esforços i evitar lesions diverses.

El que potser diferenciaria el karate-do d'altres activitats físiques des del punt de vista biomecànic seria la simetria de l'entrenament. I és que es treballen les meitats esquerra i dreta per igual, les extremitats superiors i les inferiors, la part davantera del tronc i l'esquena, etc. A més, es potencien els grups musculars antagonistes, que sovint s'afebleixen per manca d'activitat.

La naturalesa equilibrada dels exercicis es deu als orígens d'aquest art marcial i a l'evolució que ha patit gràcies a les aportacions de grans mestres marcials, els quals han anat aprofundimt en l'estudi d'aquest art i han fet estudis mecànics, energètics i anatòmics exhaustius que optimitzen els diferents exercicis i tècniques per garantir-ne l'efectivitat.

De fet, el karate-do és una metodologia d'aprenentatge i un art d'autodefensa que ha esdevingut un esport individual. Tot i que el karate-do tradicional és més que un esport, es pot dir que l'enfocament esportiu i competitiu n'és una part rellevant. En els darrers anys, aquesta vessant més esportiva s'ha potenciat i ha servit per donar a conèixer aquesta disciplina per tot el món.

En l'àmbit de la competició es duen a terme tornejos i campionats. Es tracta d'una oportunitat per posar-se a prova i superar els propis punts febles. De fet, les trobades amb altres practicants formen part del procés d'aprenentatge i no han de ser sinó un repte al qual s'ha d'aprendre a afrontar.

Ara bé, la concepció marcial de la competició és ben diferent, és a dir, més profunda i interior. L'autèntica prova és la que té un amb si mateix cada dia per millorar-se. En definitiva, el karate-do és un combat continuat amb un mateix que fa possible la superació personal i la superació de límits aparentment infranquejables.

Partint del principi que sempre ens podem superar, amb l'entrenament físic es treballen aspectes com la coordinació, l'equilibri, la força, la flexibilitat, la velocitat, la resistència aeròbica i l'anaeròbia...

L'entrenament de totes aquestes capacitats no només enforteix el cos sinó que en millora el desenvolupament mecànic i fisiològic.

Alguns dels avantatges mecànics més evidents en nens són les millores en psicomotricitat, coordinació i equilibri. En joves en edat de creixement es dóna molta importància a la flexibilitat i tonificació de la musculatura. D'aquesta manera, es prevenen mals articulars derivats del creixement i d'hàbits posturals inadequats.

Un condicionament físic adient i un entrenament periòdic, juntament amb uns hàbits alimentaris correctes, ofereixen millores fisiològiques rellevats a l'organisme. El procés de creixement i desenvolupament hormonal del cos es veuen harmonitzats quan l'organisme està despert i actiu.
En resum, podem afirmar que el karate-do pot resultar una teràpia preventiva o pal·leativa de malalties mecàniques i fisiològiques.


Carles Arias
Entrenador professional
-------------------------------------------------------------------------------------

Karate Do a l'EscolaKarate i Educació

El FCK 2.0 continua aquest any amb el seu programa social i pedagògic treballant amb les escoles.

A banda dels avantatges en l'aprenentatge de la metodologia del karate do, la nostre plataforma també creu en la dimensió social d'aquest esport i en el poder integrador de les entitats dintre de les ciutats. Per aquest motiu fins ara hem estat col·laborant amb iniciatives de la Generalitat com el Pla Educatiu d'Entorn, que pretén facilitar la integració de famílies nouvingudes, en aquest cas a Sant Cugat, fent servir els centres educatius com a eix vertebrador d'aquesta iniciativa, apropant les diferents entitats del poble als nens i les seves famílies.

Fins ara només havíem pogut contribuir amb iniciatives com aquestes de forma puntual organitzant tallers i exhibicions pels alumnes i pels pares, durant períodes de temps que no superaven les dues setmanes a diversos centres educatius de Sant Cugat. Però aquest any, amb el suport dels pares, professorat i direcció dels centres, hem aconseguit fer un pas més amb el projecte educatiu que rep el nom de: "Karate do a l'Escola", aprofitant les instal-lacions del centre per a donar classes a pares i fills de forma ordinària.

Amb aquesta iniciativa es contribueix a enfortir la cohesió social de les ciutats, a més d'apropar una disciplina marcial als més joves, fet que també té efectes positius immediats sobre la salut i el rendiment acadèmic dels alumnes. A més, s'espera poder fer partícips d'aquest projecte a totes les parts implicades en la gestió dels centres educatius del municipi, com son els Ajuntaments i la resta d'entitats sense ànim de lucre que des de la seva funció també contribueixen en el procés educatiu dels joves i a qui animem a participar d'aquesta iniciativa.
 

Carles Arias
Coordinador d'Activitats Escolars
 --------------------------------------------------------------------------------
Karate do, remei i prevenció
                                                                                                                      
Imatge de complement    
Els joves d'avui dia estan sotmesos a un sistema acadèmic inflexible i estandarditzat, en el qual s'exigeix el mateix a tots sense tenir en compte les capacitats individuals de cada alumne. A més, els estudiants estan obligats a assistir entre sis i vuit hores diàries a les aules per rebre classes passivament a nivell intel·lectual i físic, la qual cosa dificulta el desenvolupament de la creativitat i de la capacitat per raonar d'una manera autònoma.

Aquest sistema educatiu perjudica els nens i joves a molts nivells, no només en disminueix o fins i tot n'anul·la el rendiment acadèmic, sinó que els dificulta la possibilitat de tenir iniciativa i esdevenir persones resolutives i madures. D'altra banda, aquesta situació que viuen durant tota l'etapa escolar els produeix, cada cop en edats més primerenques, alteracions del comportament i de la capacitat de concentració.

Amb la generalització d'aquests estats emocionals entre els alumnes, s'estan popularitzant "noves malalties", com ara l'hiperactivitat, els trastorns per dèficit d'atenció, depressions... i "males conductes" com el desinterès i comportaments violents.

Aquests fenòmens no són deguts exclusivament als efectes del sistema educatiu convencional imperant. Hi ha moltes altres variables que condicionen el desenvolupament d'un infant, com és la relació amb la família, amb els amics fora de l'escola, els mals hàbits com ara l'excés d'hores que passen veient la televisió, la dependència de l'ordinador...
Per aquest motiu, tampoc no és acceptable cercar la solució exclusivament en el nen. Cal tenir en compte el seu entorn i no pretendre tractar aquests trastorns directament amb medicaments, fet que determinarà el seu desenvolupament present i futur com a persona.

El Club Karate Sant Cugat forma part de la plataforma contra la mediatització de la infància . Per aquest motiu estem convençuts que cal cercar les causes reals i donar als nens les eines necessàries per poder fer front a aquestes "agressions psicològiques" que pateixen.

Els nens, sobretot els més joves, tenen una necessitat evident de canalitzar i exterioritzar l'excés d'energia que tenen. És important orientar-los perquè en funció de com es faci els resultats poden ser beneficiosos o perjudicials.

És important que els nens tinguin algun referent i disposin de les eines necessàries per poder-se fixar fites i assolir els objectius que es proposin. Només així esdevindran persones autònomes i amb capacitat de saber decidir.

D'una banda, amb la pràctica continuada de karate-do es treballen molts aspectes que poden afavorir el bon desenvolupament dels joves en edat escolar. No tan sols se'ls prepara per rendir millora a classe, sinó que també se'ls transmet valors com ara l?esperit de superació, la disciplina i la valoració de l'esforç, elements que els serviran per afrontar situacions quotidianes diverses.

De l'altra, des dels jocs, que també formen part de l'entrenament, fins al perfeccionament tècnic, es treballa passiva i activament la capacitat de concentració. Aquest element és essencial per garantir la interiorització dels coneixements que es transmeten al dojo, evitar lesions i conductes inadequades.

Per aquest motiu, es pot considerar el karate-do com una teràpia per evitar o donar solució a aquestes mal anomenades "malalties psicològiques".

El treball que es fa sobre la capacitat de concentració es duu a terme amb exercicis estàtics i dinàmics com ara la meditació, els exercicis tècnics i els treballs en parella. D'aquesta manera, s'aconsegueix canalitzar l'energia a través de l'activitat física per poder obrir la ment al coneixement i l'aprenentatge. Amb la pràctica de l'esport, els joves esdevenen més receptius i amb major autocontrol.

Així, considerem la metodologia integrada del karate-do com un camí que permet als joves desenvolupar les seves capacitats individuals i prendre consciència de les seves virtuts i mancances.

El coneixement d'un mateix és la clau per aprendre a aprendre i créixer com a persona única i irrepetible.

Carles Arias
Entrenador professional

 ---------------------------------------------------------------------------------------------
 Karate Do a l'Escola
Dibuix de Anna Arasil - CKSCAquesta és una iniciativa que pretén apropar l'esport i les arts marcials als més joves. Es tracta d'un projecte social i pedagògic per a pares i fills que, d'una banda, entén el Karate-Do com una eina per millorar la salut i el benestar dels practicants i, de l'altra, creu en la dimensió social i integradora d'aquesta metodologia.

Per tant, es tracta d'un projecte que pretén contribuir en la creació d'una xarxa social i enfortir la cohesió social de la ciutat.

El karate-do és un mètode d'aprenentatge que cerca el desenvolupament integrat del practicant atès que es treballen diversos aspectes simultàniament. Amb la pràctica continuada s'aconsegueix enfortir el cos, la ment i l'esperit.

Aquests tres factors esdevenen una única unitat quan es practica karate-do. D'aquesta manera, podem dir que es pot assolir "el camí" des de diferents enfocaments.

Als joves, aquesta metodologia els permet fer activitat física equilibrada, alhora que treballen aspectes de la personalitat i el caràcter per tal de poder superar-se i evolucionar, cadascú al seu ritme. D'aquesta manera, s'aconsegueix augmentar la seva autoestima i la confiança en ells mateixos, tot valorant sempre la capacitat d'esforç i sacrifici.

Un cop l'alumne s'ha iniciat en la pràctica de les arts marcials i ha integrat, sovint inconscientment, els principis esmentats, millora la capacitat per prendre decisions, fet que afavoreix la maduresa.

A mesura que aquest procés d'aprenentatge i desenvolupament personal avança, el practicant també aprèn a controlar-se davant de situacions adverses gràcies a la capacitat de asserenar-se i prendre el control de la situació. En altres paraules, es pretén que el karateka sigui capaç no només de controlar la seva ment i l'estat propi, sinó també de controlar el seu entorn i fins i tot d'anticipar-se a possibles situacions potencialment perjudicials i evitar-les.
La pràctica d'aquest art marcial es pot considerar un entrenament preventiu o, fins i tot, un remei per evitar actituds negatives del nen o jove, com a persona i com a estudiant.

El karate-do s'adapta a cada practicant, siguin quines siguin les seves qualitats i el seu ritme. Això permet una evolució individual dins del grup. Es diu que existeixen tants tipus de karate com practicants. A més, a mesura que es va adquirint experiència i el practicant va aprenent a escoltar el seu cos i les seves sensacions, és capaç de percebre detalls cada cop més subtils.

Tot i l'aparent individualisme dels practicants, tots tenen un denominador comú: els valors bàsics com ara el respecte, la gentilesa, l'honestedat, la solidaritat i la no violència, principis essencials per millorar la societat.
Des que l'alumne s'inicia en aquesta pràctica, la relació "entre l'art i l'artista" és dinàmica i recíproca. El karate-do ofereix uns coneixements al practicant i, en exterioritzar-los, l'aprenent matisa les seves tècniques amb detalls únics que són reflex de la seva personalitat. Per tant, podem dir que el karate-do és un art viu i canviant, que evoluciona amb els seus practicants.

Els avantatges d'aquest esport en el condicionament físic, en el procés d'aprenentatge i en el de socialització són evidents. Totes aquestes millores es perceben des del primer moment en què un comença amb el karate. Val a dir, però, que l'evolució i el grau d'efectivitat depenen de cada cas.


Carles Arias
Entrenador Professional
 ---------------------------------------------------------------------------------------------

Salvador ÁlvarezLa competència la dona l'actitud, el lideratge el cor

És una pena que empreses molt importants, estiguin més preocupades pel rendiment del seus directius que per el que aporten a la societat. La competència la dóna l' interès l'actitud i les ganes d'aportar un projecte humà i no solament de negoci. (Que aprenguin dels joves esportistes!!)

Es parla molt de la competència, de líders, d'organització però els líders els creen de manera fictícia amb tècniques psicològiques manipuladores. Les persones amb capacitat de lideratge de veritat són les que poden aportar projectes més enllà del seu interès propi, aquestes persones pensen més en oferir tot el seu potencial per el gust de veure millorar les coses no només a la seva empresa sinó a la seva ciutat o societat en general, en definitiva persones idealistes. Això aporta molta més riquesa econòmica i organitzativa perquè arriba a la oïda de tothom!!!. (Com diu el meu tiet hi ha que "treballar amb amor")

És sorprenent com un sentiment per un equip de futbol tingui tanta acceptació i no tingui tanta acceptació el poder portar els color de la teva empresa quan arribes a casa, alguna cosa esta fallant en els negocis d'avui dia. Des del Club Karate Sant Cugat sempre hem treballat perquè els seus treballadors, socis o usuaris siguin capaços de sentir un sentiment mes enllà de l'entitat o de l'activitat practicada, (una excusa per fer molt més) aprendre a fer les coses bé, amb sentiment, només per donar exemple als nostres conciutadans, en definitiva a la societat del futur. Liderem un projecte esportiu per poder donar una mica més als nostres amics familiars i VEÏNS.

Salvador Álvarez
Director Técnic CKSC