24 de jul. 2010

KARATE A L'ESCOLA

Dibuix fet per l'Anna Arasil
socia i practicant del CKSC


El Club Karate Sant Cugat ofereix apropar el coneixement del Karate a les Escoles, amb una iniciativa de difusió de les arts marcials en general i el Karate en particular.

Aquesta iniciativa es tracta d'un projecte social i pedagògic del Club dirigit als pares i fills - i mestres - que, per una banda, entén el Karate com una eina per a millorar la salut i el benestar dels practicants.

Per altra banda, creu en la dimensió social i integradora d'aquesta metodologia, per així contribuir en la creació de xarxa social i enfortir la cohesió social de la ciutat.

La pràctica del karate-do aporta un mètode d'aprenentatge que cerca el desenvolupament integral del practicant degut a que es treballen diversos aspectes simultàniament. Amb la pràctica continuada s'aconsegueix enfortir el cos, la ment i l'esperit. Aquests tres factors esdevenen un de sòl quan es practica karate do. D'aquesta manera podem dir que es pot assolir "el camí", des de diferents enfocaments.

Als joves, aquesta metodologia els permet fer activitat física equilibrada, alhora que treballen aspectes de la personalitat i el caràcter, i els posa constantment a prova per a que es superin i evolucionin, cada un al seu ritme. D'aquesta manera s'aconsegueix augmentar la seva autoestima i confiança amb ells mateixos, valorant sempre la capacitat d'esforç i sacrifici.

Un cop l'alumne s'ha iniciat en la pràctica de les arts marcials i ha integrat, sovint inconscientment, els principis esmentats, aquest esdevé amb major capacitat per a prendre decisions, fet que afavoreix la maduresa.

A mesura que aquest procés d'aprenentatge i desenvolupament personal avança, el practicant també aprèn a controlar-se davant situacions adverses gràcies a la capacitat de serenar-se i, prendre el control de la situació. És a dir, es pretén que el karateka sigui capaç no només de controlar la seva ment i l'estat propi, sinó controlar el seu entorn. Fins i tot, anticipar-se a possibles situacions potencialment perjudicials i evitar-les.

La pràctica d'aquest art marcial es pot considerar un entrenament preventiu, o fins i tot un remei per evitar actituds negatives del nen o jove, com a persona i com a estudiant.

El karate do s'adapta a cada practicant, siguin quines siguin les seves qualitats i els seu ritme. Això permet una evolució individual dins del grup. Es diu que existeixen tants tipus de karate com practicants. A més, a mida que es va adquirint experiència i el practicant va aprenent a escoltar el seu cos i les seves sensacions, és capaç de percebre detalls de cada cop més subtils.

Tot i l'aparent individualisme dels practicants tots tenen un denominador comú, els valors bàsics com el respecte, la gentilesa, l'honestedat, la solidaritat i la no violència. Tots ells essencials per millorar la societat.

Des que l'alumne s'inicia en aquesta pràctica, la relació entre "l'art i l'artista" és dinàmica i recíproca. El karate do ofereix uns coneixements al practicant, i en el moment d'exterioritzar-los, l'aprenent matisa les seves tècniques amb detalls únics, que són reflex de la seva personalitat. Per tant, podem dir que el karate do és un art viu i canviant, que evoluciona amb els seus practicants.

Els avantatges d'aquest esport en el condicionament físic, en el procés d'aprenentatge i, en el de socialització són evidents. Totes aquestes millores es perceben des del primer moment en que un comença amb el karate. Val a dir però, que l'evolució i el grau d'efectivitat depenen de cada cas.


Carles Arias
Entrenador Professional